In ultima saptamana din decembrie pana acum discutam notele cu elevii mei si analizam ce a mers bine si ce putem face diferit. Dar anul acesta am mai avut un subiect de discutie la ultima intalnire din an: plusurile si minusurile scolii online.

Pentru cei care nu ma cunosc sau ma urmaresc de mai putin timp spun din capul locului ca predau discipline economice la Colegiul Economic „Virgil Madgearu” Ploiesti, un liceu de top din oras, cu elevi pe masura. Asadar, nu am pretentia ca argumentele gasite de mine si de elevii mei pot fi extrapolate la nivelul intregului sistem de invatamant. Esantionul nu este nici pe departe unul reprezentativ iar eu nu sunt vreo autoritate in domeniu. Pur si simplu imi exprim opiniile in calitate de om si de profesor, fara a avea pretentia ca ele reprezinta punctul de vedere al vreunei institutii.

Dar sa revenim la subiectul discutiei. Cand i-am intrebat ce li s-a parut cel mai greu semestrul acesta, elevii mei au raspuns:

  1. Ne lipsesc colegii, profesorii si atmosfera din clasa
  2. Online e mai greu sa intelegi.
  3. Nu merge internetul, aplicatia sau nu avem curent
  4. Unii profesori inteleg prin “ore online” doar sa posteze materiale pe classroom
  5. Am primit mai multe teme decat atunci cand mergeam la scoala
  6. Unii profesori intrau online mai rar sau nu intrau deloc
  7. Ne era greu sa ne stabilim o rutina, un program
  8. Tentatiile sunt mai numeroase acasa (Netflix, telefon etc)
  9. Unii nu avem camera / microfon /tableta
  10. Suntem mai multi frati si fie impartim aceleasi dispozitive, fie aceleasi camere

 

Din punctul meu de vedere neajunsurile sistemului de predare online le regasiti mai jos:

  1. Imi e dor de elevii mei, de colegii mei profesori si de restul persoanelor din liceu
  2. Sunt frustrat maxim cand vorbesc cu niste litere in cercuri (elevii nu deschid camera)
  3. Nu am garantia ca elevul urmareste si/sau intelege ceea ce predau
  4. E mult mai dificil sa ii implic in discutie decat cand eram la scoala. Se intampla des sa vorbim unii peste altii
  5. N-am putut sa facem toate activitatile (vizitele la banca, interviul cu antreprenorul etc)
  6. Vreo cateva luni au fost probleme cu curentul la mine in sat
  7. A trebuit sa dau teme pentru acasa (desi in anii trecuti o faceam destul de rar) ca sa ma asigur ca elevii au parcurs si inteles subiectele abordate
  8. Evaluarea s-a desfasurat mai greu
  9. Ministerul si inspectoratul au parut ca nu sunt stapani pe situatie, stare care s-a transferat si in randul profesorilor
  10. Opinia publica are impresia ca profesorii stau degeaba si pun presiune inutil. Sunt de acord ca noi am fost platiti si ca din punct de vedere financiar nu am simtit aceeasi presiune ca mediul privat. Pot sa admit ca sunt si profesori care trag chiulul sau care nu stiu sa foloseasca platformele. Dar va asigur ca majoritatea suntem de buna credinta si ne dam silinta sa fim cat mai buni pentru elevii nostri.

 

I-am intrebat pe elevi daca, in ciuda neajunsurilor enuntate mai sus exista si plusuri ale acestui sistem de predare. A rezultat lista de mai jos. La replica cu camasa chiar am ras.

  1. Nu a mai fost nevoie sa facem naveta
  2. Am avut mai mult timp la dispozitie
  3. Ne trezeam mai tarziu. Puteam sa ne trezim si cu 10-15 minute inainte de ora
  4. Am cheltuit mai putin pe transport, mancare etc
  5. Am fumat mai putin si am baut mai putina cafea
  6. Puteam sa ne organizam mai bine
  7. Am avut libertate in stabilirea prioritatilor
  8. Cei timizi si anxiosi se simt mai confortabil acasa
  9. A fost mai liniste la ore
  10. Nu mai era musai sa ne calcam camasile, le puteam purta asa

 

Cu riscul de a face nota discordanta cu alte cadre didactice, pentru mine acest sistem de predare a avut si multe plusuri. Am ales doar 10 pe care vi le prezint mai jos:

  1. Am putut sa imi organizez mai bine timpul. Anul asta am citit 125 de carti si mi-am ideplinit mult mai multe obiective. Am facut multe lucruri pe care in mod normal nu aveam timp sa le fac.
  2. Am castigat timpul alocat navetei si am putut sa il petrec cu familia.
  3. Mi-am facut power point-uri pana la sfarsitul anului pentru toate lectiile pe care le-am predat sau urmeaza sa le predau
  4. Am tinut orele de la Anticaffe si am reusit sa fiu mai aproape de clientii mei
  5. Am automatizat anumite procese (teste, teme , efectuarea prezentei etc)
  6. In online se vede cine, cat si cand a lucrat. Apare data si ora cand elevii au incarcat temele. Voi pastra abordarea aceasta si cand se va reveni la normal
  7. Am renuntat la dictare si am pus suportul de curs in aplicatie preferand sa aloc orele pentru explicatii, exercitii, studii de caz, jocuri de rol, intrebari, dezbateri etc
  8. La nivelul scolii s-au eficientizat multe procese si am castigat astfel timp
  9. Multe din lucrurile inutile si neimportante pe care eram obligati de catre minister si inspectorate sa le facem in trecut, au fost eliminate
  10. Acum se poate verifica mult mai usor ce si cum face fiecare profesor

Nu spun ca predarea online a fost neaparat un lucru bun dar am inteles repede ca, in loc sa caut vinovati e mai productiv sa caut solutii. In loc sa ma plang e mai bine sa vad partile bune. Astept sa ne intoarcem in clase si noi si elevii dar, chiar daca se va intampla asta voi pastra multe din lucrurile pe care le-am facut semestrul acesta. A fost un an dificil si ciudat pentru toata lumea dar consider ca acest lucru ne-a apropiat mai mult si ne-a determinat sa fim mai eficienti si mai concentrati pe prioritati. Si sa apreciem mai mult ceea ce aveam inainte.

Sa aveti sarbatori linistite si sa ne revedem cu bine in 2021. Sper eu, in clasa.

 

 

sursa foto: https://www.mountainheightsacademy.org/online-education-for-students-with-learning-disabilities/

Total Page Visits: 1227 - Today Page Visits: 1

Leave A Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *